e premte, 18 janar 2008

Maaseudun kehittämispolitiikkaa Keskustalaisittain

Kyllähän taas lähti aamu mukavasti käyntiin kun pääsi lukemaan tuoreita uutisia HS:n sivuilta. Politiikka osiosta silmiini sattui juttu, jonka mukaan Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) luopuisi mielellään linja-auto vuoroista haja-asutusalueella. Kyllähän on taas hyvä idea! Vaihtoehtona Vehviläinen esittää takseja ja pikkubusseja. En usko että kovinkaan monella kuntani vanhuksella olisi varaa maksaa yli 50€ suuntaansa käydessään Lahden markkinoilla joka kuun ensimmäinen keskiviikko, taksilla!

Onpahan taas varsinaista maaseudun hyvinvoinnin edistämispolitiikkaa ja desentralismia keskustalta!


3 komente:

Juha Jäämaa tha...

Vehviläinen korvaisi vakivuorot räätälöidyllä kutsuliikenteellä, eli takseilla, tila-autoilla ja pikkubusseilla. Ei hän puhu pelkästä takseilla korvaamisesta eikä siten myöskään taksien hintatasosta.

Nykyisellään linja-autot näyttävät olevan haja-asutusalueilla tyhjillään muilla kuin työ- ja koulumatkaliikenteeseen käytettävillä vuoroilla. Sellaisessa ei ole mitään järkeä. Tällaisilla vuoroilla voitaisiin käyttää muunlaisia ratkaisuja. Helpoin ratkaisu olisi tietenkin käyttää pienempiä linja-autoja tällaisilla vuoroilla.

Hyvin toteutettuna kutsuliikenteen selvänä etuna olisi joustavuus. Aikatauluissa sekä reiteissä olisi pelivaraa. Mainitsemasi vanhuksetkin olisivat varmasti tyytyväisiä kun pääsisivät samalla kyydillä kotiovelle saakka. Jos ei asu lähellä bussipysäkkiä, voi nykyisellään joutua silti turvautumaan taksiin.

Ja ne kustannukset. Ei kutsuliikenneperustaisen mallin tarkoituksena ole suinkaan, että matkustajia on vain yksi. Mitä enemmän matkustajia on, sitä edullisemmaksi palvelu suhteessa tulee. Kilpailutus on sallittua tämänkin suhteen.

Toki on luonnollista, että maaseudun hyvinvoinnin edistämispolitiikkaa laajalti harjoittaneita demareita rupeaa ahistamaan, kun ollaan suunnittelemassa uudistuksia vanhakantaiseen linja-autoliikennejärjestelmään.

Miikka Lönnqvist tha...

No joo oman puolueeni toiminta on ollut maaseudulla hieman vähäistä mutta Keskustalta tämä oli kovin ihmeellinen ehdotus!

Pelkäänpä pahoin, että kiihkeinkään kilpailutus näissä alle 5000 asukkaan maaseutukunnissa ei takaa nykyistä hintatasoa liikennöinnissä. Annan esimerkin. Hämeenkoskelta taksimatka Lahteen maksaa n. 40€ kun taas bussilla pääsee aikuinen 5,30 eurolla. En usko että kukaan kuntamme 3 taksiyrittäjästä kukaan ryhtyy ajamaan täältä Lahteen 5€/hlö, vaikka kyyditettäviä olisi kuinka paljon. Varsinkaan jos kuletus olisi mainitsemaasi ovelta-ovelle kuljetusta. Toinen ongelma on se, että haja-asutusalueen lapsetkin täytyy jonkun kuljettaa kouluun. Kuka lapsia sitten kuljettaa jos kaikki kuntamme taksit ovat ajamassa ihmisiä Lahteen. Vaikealta yhtälöltä tämä minusta tuntuu. Saman ongelman olen kyllä itsekin huomannut busseissa. Ihmisiä on perin vähän kyydissä keskellä päivää liikennöivissä vuoroissa ja jonkinlaista muutosta tähän on tehtävä mutta en usko kuitenkaan tämän esityksen olevan siihen paras mahdollinen ratkaisu.

Keskustelunavauksena Vehviläisen ehdotus kuitenkin tuntui olevan hyvää luokkaa ja näin asiaa todella saadaan ajettua eteenpäin. Toivottavasti keskustelu tuo uusia ideoita tähänkin ongelmaan ja idea jalostuu.

Anonim tha...

Mielestäni ihan hyva kannanotto. En ymmärrä myöskään maalla asuvana, miksi ne vähäisetkin linja-autovuorot, mitä täällä kulkee, pitäisi lakkauttaa!?